90% podnikatelů dělá tuto chybu a přichází o peníze

Přečti si další tipy z kategorie Lepší život v Anglii

Toto videoje zaměřeno hlavně na podnikatele, OSVČ, prodejce a nebo manažery. Je ale vhodné znát tyto triky. Proč, když v tuto chvíli nemůžeš ovlivnit za kolik se co u tebe ve firmě prodává? Protože každý v životě už něco prodával, buď na Ebay nebo Aukru nebo přes inzerát. Mohlo jít jen o maličkosti z domácnosti. A nebo je to dobré znát, jen z důvodu, co na vás prodejce zkouší. Toto platí nejen v Anglii, ale všude. I u nás v ČR.

Toto videoje zaměřeno hlavně na podnikatele, OSVČ, prodejce a nebo manažery. Je ale vhodné znát tyto triky. Proč, když v tuto chvíli nemůžeš ovlivnit za kolik se co u tebe ve firmě prodává? Protože každý v životě už něco prodával, buď na Ebay nebo Aukru nebo přes inzerát. Mohlo jít jen o maličkosti z domácnosti. A nebo je to dobré znát, jen z důvodu, co na vás prodejce zkouší.

"Podnikatelé a živnostníci obzvlášť musí znát

cenu svých služeb a zboží. Ale to se neděje"

O co jde?

Nejde ale jen o prodejní cenu. Každý produkt evokuje v lidech, jestli jde o luxusní zboží jako iPhone nebo Tommy Hilfiger nebo levné zboží, jak to dělá Lídl nebo Ryanair.

Díky ceně právě nastavíte očekávání trhu a svého klienta. Díky ceně ukážete, kde stojíte se svou firmou nebo jestli jste OSVČ.

"Bohužel platí i pro podnikatelé v Anglii,

že neznají cenovou strategii"

Cena určí, kdo je váš zákazník a kdo naopak není. Máte luxusní zboží? Pak zřejmě máte méně klientů, trh je celkově menší, lidé nejsou price sensitive. Nejsou náchylní ke každé malinkaté cenové změně a dokáží tolerovat rozdíl třeba tisíce korun. Jak na to? Kdo je váš klient a jak ho přilákat?

2 triky, jak klienta přesvědčit, o jaký jde produkt a jestli je u vás na správném místě.

1. Nastavujeme cenu třemi způsoby. Zařazujeme zboží na trh

  1. Luxusní zboží. Cena je vysoko. Klientela není elastická (relativně malý trh). Funguje nejlépe při menším počtu výrobků, vyšších maržích a menšímu turnoveru ve skladových zásobách. Příkladem může být Nejvyšší řada počítačů Apple, nebo může jít o značky Louis Vuitton, Dom Perignon a podobně.
  2. Skimming price. Cena se nastaví na úroveň (někde kolem luxusní nebo níže) a potom jde postupně dolů. Pomalu se zlevňuje až je zboží levné natolik, že pokryje náklady na jeho výrobu s minimální marží. Jen aby prodej nebyl ztrátový. Pak je nahrazeno dalším výrobkem, novou řadou. Funguje například u oblečení, kdy po nové kolekci zboží zlevňuje a nová kolekce je představena za plnou cenu.
  3. Nízká cena. Cheap and cheerful. Od začátku nastavena velmi nízko. Nízké marže, ale vysoký turnover. Hodně klientů a zákazníků. Vyrábí se ve velkém. Výborně je na tom například Lídl nebo Ryanair.

Všechny z těchto strategií mohou jít s cenou dolů. Neexistuje však strategie, kde by se šlo s cenou nahoru. Zákazníci jsou na to hákliví. Proč jsou hákliví na zdražování?

Zákazník si zvykne na nízkou cenu. Pochopí, že jde o běžnou cenu a bude jí pak vyžadovat pořád. Jakékoliv zdražení vyvolá pocit, že nová cena je neférová a jde skoro o krádež. Prostě že přeplácí zbytečně, protože to šlo i levněji.

A to není dobré. Prodejce ztrácí klientelu, požene je proti sobě a umožní konkurenci zareagovat a přebrat znechucenou klientelu o kterou se v jejich očích nestará férově.

2. Pracujte s cenou 99 vs 00

Cena končící číslicí 99 vyvolává v zákazníkovi pocit, že jde o levnější zboží. Prodejce by si toho měl být vědom a nedávat na luxusní zboží tuto cenu. Když jde o luxus, lidé nejsou price sensitive a nevadí jim cena zakončená nulou nebo třeba třema nulama.

Prodejce by měl s tím pracovat. Například telefony Apple nestojí záměrně 9999,- ale jde ideálně o celá čísla. Jestli to dovolí přepočet z jiné měny. Každopádně nebude končit cenou v haléřích ani 99.

PS. Cena určuje vaše postavení na trhu a postavení celé firmy. Není nic horšího, než mířit na jeden segment klientů a prezentovat se (nevědomky) jako někdo jiný. To nefunguje a to právě dělá 90% prodávajících.

 

Líbí se ti článek? Podpoř nás:

Přečtěte si další rady a tipy z kategorie Lepší život v Anglii.

Naplánuj si cestu: