90% podnikatelů dělá tuto chybu a přichází o peníze
Toto videoje zaměřeno hlavně na podnikatele, OSVČ, prodejce a nebo manažery. Je ale vhodné znát tyto triky. Proč, když v tuto chvíli nemůžeš ovlivnit za kolik se co u tebe ve firmě prodává? Protože každý v životě už něco prodával, buď na Ebay nebo Aukru nebo přes inzerát. Mohlo jít jen o maličkosti z domácnosti. A nebo je to dobré znát, jen z důvodu, co na vás prodejce zkouší. Toto platí nejen v Anglii, ale všude. I u nás v ČR.
Toto videoje zaměřeno hlavně na podnikatele, OSVČ, prodejce a nebo manažery. Je ale vhodné znát tyto triky. Proč, když v tuto chvíli nemůžeš ovlivnit za kolik se co u tebe ve firmě prodává? Protože každý v životě už něco prodával, buď na Ebay nebo Aukru nebo přes inzerát. Mohlo jít jen o maličkosti z domácnosti. A nebo je to dobré znát, jen z důvodu, co na vás prodejce zkouší.
"Podnikatelé a živnostníci obzvlášť musí znát
cenu svých služeb a zboží. Ale to se neděje"
O co jde?
Nejde ale jen o prodejní cenu. Každý produkt evokuje v lidech, jestli jde o luxusní zboží jako iPhone nebo Tommy Hilfiger nebo levné zboží, jak to dělá Lídl nebo Ryanair.
Díky ceně právě nastavíte očekávání trhu a svého klienta. Díky ceně ukážete, kde stojíte se svou firmou nebo jestli jste OSVČ.
"Bohužel platí i pro podnikatelé v Anglii,
že neznají cenovou strategii"
Cena určí, kdo je váš zákazník a kdo naopak není. Máte luxusní zboží? Pak zřejmě máte méně klientů, trh je celkově menší, lidé nejsou price sensitive. Nejsou náchylní ke každé malinkaté cenové změně a dokáží tolerovat rozdíl třeba tisíce korun. Jak na to? Kdo je váš klient a jak ho přilákat?
2 triky, jak klienta přesvědčit, o jaký jde produkt a jestli je u vás na správném místě.
1. Nastavujeme cenu třemi způsoby. Zařazujeme zboží na trh
- Luxusní zboží. Cena je vysoko. Klientela není elastická (relativně malý trh). Funguje nejlépe při menším počtu výrobků, vyšších maržích a menšímu turnoveru ve skladových zásobách. Příkladem může být Nejvyšší řada počítačů Apple, nebo může jít o značky Louis Vuitton, Dom Perignon a podobně.
- Skimming price. Cena se nastaví na úroveň (někde kolem luxusní nebo níže) a potom jde postupně dolů. Pomalu se zlevňuje až je zboží levné natolik, že pokryje náklady na jeho výrobu s minimální marží. Jen aby prodej nebyl ztrátový. Pak je nahrazeno dalším výrobkem, novou řadou. Funguje například u oblečení, kdy po nové kolekci zboží zlevňuje a nová kolekce je představena za plnou cenu.
- Nízká cena. Cheap and cheerful. Od začátku nastavena velmi nízko. Nízké marže, ale vysoký turnover. Hodně klientů a zákazníků. Vyrábí se ve velkém. Výborně je na tom například Lídl nebo Ryanair.
Všechny z těchto strategií mohou jít s cenou dolů. Neexistuje však strategie, kde by se šlo s cenou nahoru. Zákazníci jsou na to hákliví. Proč jsou hákliví na zdražování?
Zákazník si zvykne na nízkou cenu. Pochopí, že jde o běžnou cenu a bude jí pak vyžadovat pořád. Jakékoliv zdražení vyvolá pocit, že nová cena je neférová a jde skoro o krádež. Prostě že přeplácí zbytečně, protože to šlo i levněji.
A to není dobré. Prodejce ztrácí klientelu, požene je proti sobě a umožní konkurenci zareagovat a přebrat znechucenou klientelu o kterou se v jejich očích nestará férově.
2. Pracujte s cenou 99 vs 00
Cena končící číslicí 99 vyvolává v zákazníkovi pocit, že jde o levnější zboží. Prodejce by si toho měl být vědom a nedávat na luxusní zboží tuto cenu. Když jde o luxus, lidé nejsou price sensitive a nevadí jim cena zakončená nulou nebo třeba třema nulama.
Prodejce by měl s tím pracovat. Například telefony Apple nestojí záměrně 9999,- ale jde ideálně o celá čísla. Jestli to dovolí přepočet z jiné měny. Každopádně nebude končit cenou v haléřích ani 99.
PS. Cena určuje vaše postavení na trhu a postavení celé firmy. Není nic horšího, než mířit na jeden segment klientů a prezentovat se (nevědomky) jako někdo jiný. To nefunguje a to právě dělá 90% prodávajících.
Líbí se ti článek? Podpoř nás:
Přečtěte si další rady a tipy z kategorie Lepší život v Anglii.